استان کرمانشاه
وبـــــــ ســـــایت انجمـــــن مهنــدســی نــــرم افـــــــزار دانشگــــــــاه پیــــــام نـــــــور کرمــانشـــــاه
مهندسی نرم افزار پیام نور ورودی 90/91
به وب سايت انجمن علمي مهندسي نرم افزار خوش آمديد

 استان کرمانشاه  (به کردی:کرماشان)‏ در غرب ایران واقع شده‌است. جمعیت این استان بنا بر برآوردهای سال ۲۰۰۶[۱] ۱٬۹۰۲٬۷۶۰ نفر است. مرکز این استان شهر کرمانشاه است که دارای حدود ۷۸۴٬۶۰۲ نفر جمعیت است[۲] که ۱٬۴۱۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

در طی سده‌های گوناگون به دلیل جایگاه ویژهراهبردی کرمانشاه، این شهر دارای اهمیت ویژه‌ای بوده‌است. امروزه نیز از مهم‌ترین شهرهای غرب ایران به شمار می‌رود.

محتویات

  [نهفتن

تقسیمات کشوری [ویرایش]

  1. شهرستان اسلام‌آباد غرب
  2. شهرستان پاوه
  3. شهرستان ثلاث باباجانی
  4. شهرستان جوانرود
  5. شهرستان دالاهو
  6. شهرستان روانسر
  7. شهرستان سرپل ذهاب
  1. شهرستان سنقر
  2. شهرستان صحنه
  3. شهرستان قصر شیرین
  4. شهرستان کرمانشاه
  5. شهرستان کنگاور
  6. شهرستان گیلان غرب
  7. شهرستان هرسین

استان کرمانشاه شامل ۱۴ شهرستان، ۲۹ مرکز شهری، ۸۳ دهستان و ۲۷۹۳ آبادی دارای سکنه می‌باشد.[۳]

 

تاریخ استان [ویرایش]

این استان در گذشته یکی از مراکز ساسانیان بوده‌است و از همین دوره آثار بسیار زیاد و ارزشمندی در این استان مانند تاق بستان(طاق وسان)، کتیبه بیستون و معبد آناهیتا باقی مانده‌است و در طی سده‌های گوناگون نیز به دلیل جایگاه ویژه راهبردی کرمانشاه، این شهرستان دارای اهمیت ویژه‌ای بوده‌است. امروزه نیز از مهم‌ترین شهرهای غرب ایران به شمار می‌رود.

در سالهای ۱۳۰۰ تا ۱۳۲۰ با روی کار آمدن رضاشاه حکومت مرکزی توانست تا اندازه‌ای نفوذ و قدرت خود را در سراسر ایران تأمین نماید. در این زمان سنندج بخشی از استان پنجم (استان کرمانشاهان بود). از سال ۱۳۴۰ به بعد استان کرمانشاه تقسیم شد به استان کردستان و استان کرمانشاهان و سنندج به عنوان مرکز سیاسی و اداری استان کردستان، مهمترین و بزرگترین شهر استان جدید التاسیس کردستان بود.

از سال ۱۳۴۶ نیز فرمانداری کل لرستان تاسیس گردید و شهرهای لک نشین، استان کرمانشاهان (جنوب رود سیمره) به فرمانداری جدید به مرکزیت خرم آباد پیوستند، که بعدها تبدیل به استان مستقلی به نام استان لرستان گردید.

مردم‌شناسی [ویرایش]

استان کرمانشاه یکی از استانهای کردنشین کشور است.[۴] برخی از بزرگترین ایل‌های کرد ایران نظیرایل کلهر و ایل زنگنه در استان کرمانشاه زندگی می‌کنند. گویش‌های گوناگون زبان کردی نظیر کلهری،جافی، کردی کرمانشاهی، لکی، سورانی، پاوه‌ای، ژاو رودی، لهونی، بالاجوبی، اورامی و گوران از رایج ترین گونه‌های گویشی در استان کرمانشاه هستند.[۵] در این استان قومیت‌های گوناگون دیگری نیززندگی می‌کنند.

آب و هوا [ویرایش]

کرمانشاه از دید گوناگونی آب و هوائی دارای تنوع زیادی است از لحاظ آب و هوایی دارای چهار فصل در یک زمان است برای نمونه قصر شیرین دارای آب و هوای گرم و سنقر و پاوه دارای آب و هوای سرد و کرمانشاه دارای آب و هوای معتدل هستند.

مذهب [ویرایش]

استان کرمانشاه از دیدگاه مذهبی نیز دارای گونه‌گونی بسیار زیادی است. به طور مثال پیروان کیشهای شیعه، سنی، اهل حق (یارسان)، مسیحی (ارمنی)، آشوری، و یهودی در این استان در کنار هم زندگی می‌کنند.

زبان [ویرایش]

زبان کردی[۶] و فارسی کرمانشاهی[۷][۸] در شهر کرمانشاه از رایج‌ترین زبان‌ها می‌باشند. و در استان گویش‌های لکی، کردی کرمانشاهی، زنگنه‌ای، سنجابی، گورانی، کلهری، فارسی کرمانشاهی[۹] جافیدر شهرهای جوانرود، روانسر، ثلاث باباجانی، بخش‌هایی از پاوه و سرپل ذهاب[۱۰]. و ترکی آذربایجانینیز در سنقر رواج دارد و همچنین زبان لکی درشهرستان هرسین، شهرستان صحنه و شهرستان کنگاوررواج دارد.[۱۱][۱۲]

پوشاک [ویرایش]


"وبلاگ های شخصی>href="http://matrook.samenblog.com">

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








برچسب ها : <-TagName->،




درباره وبلاگ


<-مهندسي نرم افزار دانشگاه پيام نور->

مدير وبلاگ : <-احسان نظري->
پيوندها
فرم تماس
نام و نام خانوادگي
آدرس ايميل
امکانات ديگر

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 175
تعداد نظرات : 131
تعداد آنلاین : 1

http://nedanedaneda.persiangig.com/saatdaneshga.swf

هدايت به بالاي