گجت های پوشیدنی معرفی رسمی گوگل گلاس: عینک آینده گوگل و امکان پیش سفارش محدود
وبـــــــ ســـــایت انجمـــــن مهنــدســی نــــرم افـــــــزار دانشگــــــــاه پیــــــام نـــــــور کرمــانشـــــاه
مهندسی نرم افزار پیام نور ورودی 90/91
به وب سايت انجمن علمي مهندسي نرم افزار خوش آمديد

گوگل امروز در کنفرانس توسعه دهندگان شگفتی ساز بود و سعی کرد همه را با ارائه های متفاوتش هیجان زده کند. یکی از این ارائه ها، معرفی عینک گوگل توسط سرگئی برین بود، عینکی که گوگل سالهاست بر روی توسعه آن تحقیق می کند. 

عینک محبوب گوگل که بر روی چشم یک چترباز قرار داشت و صحنه سقوط آزاد او را از هواپیما تا سقف محل برگزاری مراسم به صورت زنده و بدون اختلال پخش کرد. لحظاتی که هیجان حضار در سالن را در پی داشت و پس از فرود چتر باز بر روی سقف محل برگزاری، تعدادی دوچرخه سوار که آنها هم عینک گوگل را بر چشم داشتند به وی پیوستند و همگی آنها راهی سالن برگزاری مراسم شدند. در واقع سرگئی تلاش کرد که نشان دهد که گوگل گلاس می تواند در تمامی لحظات به همراه شما باشد و حتی حساس ترین صحنه ها را برایتان ثبت کند. لحظاتی که تا کنون در دنیای واقعی از ثبت شان عاجز بودید، اکنون دیگر در دفترچه خاطرات دیجیتال شما توسط عینک گوگل ثبت خواهند شد. 

گوگل هم بر این نکته پافشاری می کند که دیگر نیازی نیست با یک دست دوربین را بگیرید و به ثبت لحظات بپردازید. در واقع هر آنچه که در زاویه دید شماست، بدون دخالت دست ثبت خواهد گردید. 

googleio20124283.jpg

گوگل تلاش می کند تا تکنولوژی هایی که ما انتظارشان را برای ۳۰ سال آینده داشتیم، به ما ارائه کند و همین موضوع سبب می شود تا آنها انرژی زیادی را صرف توسعه پروژه گوگل گلاس کنند. 

در کنار این نمایش هیجان انگیز، اطلاعات فنی بیشتری هم در مورد عینک گوگل ارایه شد. تا اینجا دانستیم که یک پردازشگر قدرتمند به همراه مقدار زیادی رم و حافظه روی عینک وجود دارد و سنسورهای مختلفی مانند ژیروسکوپ، شتاب سنج و وای فای روی آن تعبیه شده است.

 

googleglassdemodetail7.jpg

یک میکروفون برای دستورات صوتی و تاچ پدی هم در کنار آن جهت کنترل بیشتر وجود دارد. گوگل می گوید که روی سبک بودن این عینک وقت زیادی صرف کرده و هم اکنون از بسیاری از عینک های آفتابی سبک تر است. ضمن اینکه می توانید آن را روی عینک های طبی هم نصب کنید. نمایشگر عینک هم در واقع بالای خط دید شما قرار می گیرد و مزاحمتی برای دید اصلی ایجاد نمی کند. 

اما این بار فقط دموی عینک گوگل نبود. این شرکت قصد دارد عینک اش را کم کم وارد بازار کند. بنابراین نسخه اولیه ای از آن را به نام Glass Explorer Edition جهت سفارش آماده خواهد کرد. البته این نسخه به صورت محدود و فقط توسط ۶۰۰۰ نفر حاضران در مراسم IO قابل پیش خرید است. قیمت هم فعلا بالا و ۱۵۰۰ دلار است. گوگل گفته که تحویل این عینک ها از ابتدای سال آینده میلادی خواهد بود. 

در ادامه مطلب می توانید ویدیو تمرین های تیم پرش گوگل گلاس را ببینید.

 

googleglassdemo12.jpg

 

چند روز قبل، گوگل به طور رسمی از پروژه‌ای رونمایی کرد که مطمئناً خلاقیت مهندسین این شرکت را به چالش خواهد کشید. پروژه

Google Glass عبارت است از یک عینک که لایه‌ای از اطلاعات دیجیتال را بر روی دنیای واقعی خواهد کشید، و واقعیت افزوده‌ زندگی ما به شمار خواهد رفت. عینک گوگل، در واقع یک تلفن هوشمند است که در جلوی چشمان‌تان آویخته خواهد شد. می‌توانید پیام‌های متنی را بخوانید. با دوربین تعبیه شده روی آن عکس بگیرید. (به لطف هدفون‌های داخلی آن) به موسیقی گوش کنید. حتی می‌تواند به شما بگوید که ایستگاه مترو بسته است و مسیر پیاده به سمت مقصد را نشان‌تان دهد.

 

اما شاید برجسته‌ترین واقعیت این باشد که هنوز هیچ یک از مشخصه‌هایی که گوگل برشمرده به محصول واقعی تبدیل نشده‌اند، و حتی به مرحله نزدیک به نهایی شدن هم نرسیده‌اند. سخنگوی گوگل بهCo.Design گفته: «ما می‌خواستیم مردم بدانند که مشغول چه کاری هستیم، و اینکه امید داریم با آن به چه چیزهایی نایل شویم. از جنبه گرافیکی، و سخت‌افزاری، آزمایش‌های بسیاری در حال انجام است. و در درون گروه، به سرعت نمونه‌های اولیه جدیدی ساخته می‌شود.»

 

به نظر می‌رسد ویدیوی مفهومی که گوگل ارائه کرد، حاکی از آن چیزهایی است که گروه طراحی محصول می‌پندارند «بیشترین اهمیت را برای مردم» دارند، و آنها به واقعیت ‌بخشیدن به این موارد نزدیک هستند. حالا که ایده مفهومی در معرض افکار عمومی قرار گرفته، گوگل وارد مرحله‌ای شده که به آن «مرحله جمع‌آوری بازخوردها» می‌گوید و در آن به دنبال کسب اطلاع از مواردی است که مردم می‌خواهند (و البته مواردی که نمی‌خواهند) روی عینک ببینند. و سپس به مرحله هماهنگ کردن محصول با این انتظارات و در آخر، نهایی‌سازی محصول خواهیم رسید. اما در حال حاضر کجای کار هستیم؟ آنچه که گوگل نشان‌مان داده خیلی امیدبخش است، ولی چالش‌های پیش روی تیم طراحی نیز واضح است.

 

در ادامه مطلب با ما باشید تا به آنها بپردازیم…

 

۱. گوگل باید از «مشکل Segway» دوری کند.

Steve Wozniak segway helmet apple عینک هوشمند گوگل چیست؟

 

حتماً علتی در بین هست که هنوز عینک‌های ویدیویی فراگیر نشده‌اند (البته منظور عینک‌های واقعیت افزوده‌ای مثل محصول گوگل نیست، منظور چیزی مثل Vuzix است). برای اینکه نامگذاری را راحت کرده باشیم، این مسئله را، مشکل Segway می‌خوانیم (Segway یک کمپانی آینده‌نگر در زمینه ساخت وسایل نقلیه تک‌نفره است؛ سازنده وسیله نقلیه‌ای که استیو وزنیاک را سوار بر آن می‌بینید). تکنولوژی، گرچه می‌تواند نمادی از پیشرفت‌های آینده باشد، اما می‌تواند درست برخلاف آن هم عمل کند و نشانه‌ای از مسخرگی و مضحک بودن آینده به شمار رود. ایده تجاری Segway شکست خورده، چرا که گران است و به نوعی، بشر هنوز آنقدرها هم تنبل نشده. ولی یک دلیل روانی عمیق‌تر هم در ذات محصول نهفته است و آن این که: محصول Segway به جای آن که آینده‌ای الهام‌بخش را به تصویر بکشد، آینده‌ای احمقانه را پیش چشم ما آورده.

 

گوگل برای موفقیت نیاز به عرضه چیزی دارد که یا بسیار شیک یا از نظر کارکرد، نامرئی باشد. و اگر به کسی بر نمی‌خورد، اجازه دهید پیشنهاد کنیم که در این رویکرد باید از iPod ایده بگیرد. منظورمان این است که تکنولوژی را تا جای ممکن برای کاربران محو و کمرنگ کند تا با آن احساس راحتی کنند.

 

2. گوگل باید مشکل «همیشه روشن بودن» دستگاه را به طور مناسبی حل کند.

glass photos عینک هوشمند گوگل چیست؟

گرچه ویدیوی مفهومی گوگل الهام‌بخش و نو است، ولی باید اشاره کرد که در عین حال پر است از نوتیفیکیشن‌‌ها که در اصل فرقی با آنچه که می‌توانیم روی تلفن‌های هوشمندمان داشته باشیم ندارند، جز اینکه مدام به طور سر زده جلوی چشم ظاهر می‌شوند. حذف برخی عملکردها از روی عینک واقعیت افزوده، همان قدر مهم است که افزودن برخی دیگر از عملکردها حیاتی است. دستیابی به سطح مناسبی از اعلام نوتیفیکیشن‌‌ها، آن هم از طریق ارتباط اینترنتی حاضر در همه جا، می‌تواند یکی از بزرگترین چالش‌هایی باشد که یک دستگاه تکنولوژیک، در طول تاریخ صنایع الکترونیک با آن مواجه شده است. و از آنجایی که گوگل دارد یک قلمروی جدید را تعریف می‌کند، قاعدتاً خارج از حیطه‌ تخصصی خود که در آن احساس راحتی می‌کرد گام بر می‌دارد. یعنی گوگل هیچ تخمینی ندارد که چه میزانی از نوتیفیکیشن‌‌ها، باعث آزار کاربر خواهد شد. پس اگر فقط یک محصول باشد که گوگل در آزمایشگاه‌های خود، در بررسی میدانی آن به کمال پختگی رسیده باشد، همین پروژه Google Glass است.

 

۳. گوگل باید یک کاربرد اختصاصی پیدا کند.

glass photos3 عینک هوشمند گوگل چیست؟

 

اهالی دره سیلیکن عادت دارند که راجع به پیدا کردن کاربردهای اختصاصی حرف بزنند که منظور از آن، رسیدن به تعریفی از کاربردهای یک تکنولوژی است که می‌تواند فراگیری و عمومیت استفاده را برای آن به ارمغان بیاورد. و جای تعجب نیست که با وجود تکنولوژی‌هایی مثل واقعیت افزوده و پروژه عینک هوشمند، احتمالاتی که به ذهن می‌آیند از حد نیاز طبیعی هم فراتر روند. پیش‌تر گفته شد که عینک گوگل هنوز چیزی فراتر از کاربردهای رایج تلفن‌های هوشمند ارائه نکرده است. پس برای چه باید به آن نیاز داشته باشیم؟

 

یک مثال خوب در این مورد iPad است. بسیاری از مردم وقتی که آیپد اول آمد، آن را نادیده گرفتند و گفتند «مطمئناً چیز باحالی است، ولی چرا کسی باید به یک کامپیوتر دیگر نیاز داشته باشد؟» واقعیت این است که گذر زمان نشان داد که اتفاقاً همان مردمی که فکر می‌کردند به یک تبلت نیاز ندارند، بیشتر از همه خواهان داشتن آن شدند. کامپیوتری که مرور اینترنت در تخت‌خواب و مبل را خیلی بامزه و راحت کرده. مطمئن نیستیم که دست اندر کاران پروژه Google Glass هنوز به یک کاربرد واقعاً اختصاصی رسیده باشند، چیزی که بتواند به سرعت جای خودش را در زندگی مردم باز کند. و اگر چه ممکن است ویژگی‌ها و بازخوردهای تعاملی خاصی مد نظر آنها باشد، ولی هنوز هیچ یک واضح نیستند.

 

4. گوگل باید «مشکل بازخوردهای بسیار زیاد» را حل کند.

1280 google glass photos5 عینک هوشمند گوگل چیست؟

 

به قول سخنگوی گوگل، پروژه Google Glass هم اکنون در «مرحله جمع‌آوری بازخوردها» است، مرحله‌ای که بسیار ظریف است. استفاده از منابع گسترده مردمی می‌تواند به خلق محصولات عالی منجر شود. ولی وقتی نوبت به اختراع چیزی می‌رسد که هیچ کس پیش‌تر تصورش را هم نکرده، نیازمند رؤیاپردازی‌های ناب هستیم، نه مخالف‌خوانی‌های اینترنتی. طراحی رابط کاربری کار هر کسی نیست، و در اینجا فرض می‌کنیم که تقریباً هیچ کس نمی‌تواند یک رابط کاربری کارا طراحی کند که هر روز هفته جلوی چشم‌مان باشد. جمع‌آوری بازخوردهای عمومی مردم به طور غیرمحسوس، می‌تواند برای تعیین برخی ویژگی‌های Google Glass مناسب باشد. ولی در قلب مسئله، مهندسین گوگل باید به این نکته توجه داشته باشند که برای راضی کردن ما به پوشیدن عینک واقعیت افزوده‌شان، باید یک چشم‌انداز منحصر به فرد را ارائه کنند، نه اینکه فقط مخلوطی از پیشنهادات را تحویل‌مان دهند.

 

چیزهای کوچک و جنبه‌های ظریف طراحی، آینده Google Glass را در بازار مصرف رقم خواهد زد. مثلاً اینکه آیا رابط کاربری شلوغ است یا خلوت؟ دستورات صوتی فقط در برخی موارد به کار می‌آیند یا در تمام بخش ها؟ آیا نوتیفیکیشن‌‌ها فقط در مرکز دیدمان ظاهر می‌شوند، یا می‌توان جای آنها را شخصی‌سازی کرد؟ آیا عکس‌ها کاملاً ناشفاف خواهند بود یا نیمه‌شفاف؟ وقتی جلوی کامپیوتر نشسته‌ایم یا در حال رانندگی هستیم، Google Glass چه چیزی به ما نشان خواهد داد؟ تمام این موارد که به دور « چه حسی به من خواهد داد » می‌چرخند، به مراتب بیش از آن چه در تلفن‌های هوشمند مهم است، در مورد عینک گوگل اهمیت خواهند داشت. و در بالای این فهرست، شاید مهم‌ترین مورد، این است که باید به کاربر یک دلیل منحصر به فرد داد تا بخواهد تلفن هوشمندش را به چشم بزند، چون جای فعلی آن (در جیب لباس‌ها)، به نظر خوب می‌رسد. تا این لحظه، هنوز دلیل قانع‌کننده‌ای نداریم.

 

اکثر ما در طول روز حداقل با یکی از محصولات گوگل کار می‌کنیم. بسیاری از ما هر روز و در تمام مدتی که بیداریم با گوگل هستیم. چه اینکه طراحی خدمات گوگل تحسین شما را بر انگیخته باشد یا نه، باید اذعان کنید که رویکرد و کارکرد محصولات و خدمات گوگل هنوز به اندازه کافی عالی نیستند.

 

پوشیدن یک کامپیوتر، این پتانسیل را دارد که تجربه کاربری ما را حتی بیش از آنچه که کامپیوترهای شخصی و تلفن‌های هوشمند دگرگون کردند، دست خوش تحول کند. گوگل با عینکش، این مأموریت تاریخی را بر عهده گرفته که رابط کاربری زندگی ما را بازطراحی کند، و در تصور نمی‌گنجد که چالشی بزرگتر از این، پیش روی تیم طراحی گوگل باشد.


"وبلاگ های شخصی>href="http://matrook.samenblog.com">

نظرات شما عزیزان:

سعید
ساعت20:47---26 تير 1392
خیلی جالبه ولی مام از اونا عقب نماندیم مام جیل ایککس 2680 درس کردیم که تو جیب هم جا میشه.

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








برچسب ها : <-TagName->،


)
دو شنبه 24 تير 1392برچسب:, ساعت  


درباره وبلاگ


<-مهندسي نرم افزار دانشگاه پيام نور->

مدير وبلاگ : <-احسان نظري->
پيوندها
فرم تماس
نام و نام خانوادگي
آدرس ايميل
امکانات ديگر

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 175
تعداد نظرات : 131
تعداد آنلاین : 1

http://nedanedaneda.persiangig.com/saatdaneshga.swf

هدايت به بالاي